مارکتون

تعریف ایزوتیازولین

ایزوتیازولین (Isothiazolinone) در ساختار خود دارای یک حلقه هتروسیکل است با دارای فرمول مولکولی C3H3NOS می باشد و یک ترکیب شیمیایی آلی است. با سورفکتانت های غیر یونی نیز سازگار است و دارای رنگ شفاف بی رنگ مایل به زرد روشن که به صورت مایع تولید می شود. مشتقات این ماده به طور گسترده به عنوان نگهدارنده ضد میکروبی یا بایوساید استفاده می شود.

ویژگی های ایزوتیازولین

این ماده محلول در آب است و دارای سمیت بسیار پایینی است. خاصیت باکتریواستاتیک، ضد میکروبی و ضدقارچی این ماده بسیار پر اهمیت است بدین جهت نوعی بایوساید محسوب می شود. بایوساید ها به مواد شیمیایی گفته می شوند که برای نابودی یا کنترل هر گونه میکروارگانیسم مضر از روی سطوح و برخی سیالات به کار برده می شوند. بایوسایدها به عنوان عوامل ضد رسوب یا ضد عفونی کننده نیز مورد استفاده قرار می گیرند. آزمایشات نشان داده شده که این ماده روی اعصاب بدن انسان بی اثر بوده و هیچ گونه عوارض جانبی نداشته است. متیل ایزوتیازولین و متیل کلرو ایزوتیازولین از مشتقات ایزوتیازولین هستند. در متیل ایزوتیازولین یک گروه متیل به این حلقه اضافه شده و در متیل کلرو ایزوتیازولین، هالوژن کلر به همراه یک استخلاف متیل به این حلقه اضافه می گردد.

برای کنترل باکتری ها، قارچ ها و جلبک های تشکیل دهنده لجن در سیستم های خنک کننده آب و فاضلاب و کاغذ سازی، سیستم های استخراج نفت و دیگر موارد صنعتی از ایزوتیازولین که یک ماده شیمیایی ضد میکروبی است استفاده می شود و همچنین از این ماده برای مهار فعالیت های میکروبی در محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می شود ، که می تواند محصول را تا قبل از تاریخ انقضاء نگهداری کند که به نوع میکس یا مخلوط آن، کیتون گفته می شود که کاربرد وسعی در صنعت آرایشی و بهداشتی دارد .

» مطلب مرتبط: انواع بایوساید و کاربرد آن در صنعت

انواع ایزوتیازولین

ایزوتیازولین اولین بار در دهه 1960 کشف شد. این هتروسیکلیک ساده به تنهایی کارایی نداشته اما مشتقات آن مانند: متیل کلروایزوتیازولینون دارای کاربردهای گسترده ای هستند. کمپلکس ایزوتیازولین از برهم کنش شیمیایی ترکیباتی مانند متیل ایزوتیازولینون و متیل کلروایزوتیازولینون تولید می شود.

ایزوتیازولینون ها به طور معمول در مقیاس صنعتی با بسته شدن حلقه مشتقات 3-سولفانیل پروپان آمید تهیه می شوند. یکی دیگر از روش های تولید ایزوتیازولین از طریق اسید آکریلییک می باشد.

تولید ایزوتیازولین

بسته شدن حلقه شامل تبدیل گروه تیول به یک گونه واکنش پذیر است که توسط مرکز نیتروژن مورد حمله هسته ای قرار می گیرد. این به طور معمول شامل کلرزنی یا اکسیداسیون 3-سولفانیل پروپان آمید به دی سولفید مربوطه است. این شرایط واکنش همچنین حلقه ایزوتیازولیدین میانی را اکسید می کند تا محصول موردنظر به دست آید.

کاربرد ایزوتیازولین

ایزوتیازولین در صنایع مختلف کاربردهای گسترده ای دارد که می توان به استفاده در تصفیه خانه های آب و فاضلاب، صنایع چرم سازی، تولید چسب های صنعتی، داروی های ضد افسوردگی، مواد آرایشی بانوان، تولید دترجنت های خانگی اشاره کرد.

بایوسید ایزوتیازولین کاربرد گسترده ای به عنوان نگهدارنده لاتکس دارد. به دلیل اینکه اغلب امولسیون های لاتکس بر پایه آب هستند، مستعد حمله میکروبی می باشند. بایوسید به طور معمول پس از تمام مراحل پردازش برای محافظت از لاتکس در برابر حمله میکروبی، به لاتکس کامل اضافه می گردد.

سایر کاربردها:

  • ساخت محصولاتی مانند شامپو
  • تولید رنگ های امولسیونی
  • در تولید آنتی باکتریال صنعت تراشکاری
  • در سیستم های برج های خنک کننده
  • در کاغذسازی
  • مصالح ساختمانی مانند رنگ، رزین، امولسیون
  • مواد شیمیایی زراعی
  • در تولید امولسیون پلی اکریلات برای رنگ ها
  • سیستم های استخراج روغن

» مطلب مرتبط: کاربرد صابون مول 10

مشتقات ایزوتیازولین

بیشترین میزان مصرف ایزوتیازولین از مشتقات آن هستند که مهمترین آن ها به شرح ذیل است:

  • ایزوتیازولینون
  • متیل ایزوتیازولینون (MI)
  • متیل کلرو ایزوتیازولینون (MCI)
  • بنزوایزوتیازولینون (BIT)
  • اوکتیل ایزوتیازولینون (OIT)
  • دی کلرو اوکتیل ایزوتیازولینون (DCOIT)

مهم ترین مشتق ایزوتیازولین مشتقات متیل ایزوتیازولین است که با نام تجاری کاتون (Kathon) شناخته می شود. ساختار آن مشابه ایزوتیازولین است که فقط یک گروه متیل به آن اضافه شده است و دارای جرم مولکولی 115 گرم بر مول است. این ماده در ترکیب با سایر انواع ایزوتیازولین ها ترکیبات بایوسید تولید می کند که بسیار پر کاربرد است.

مضرات ایزوتیازولین

ایزوتیازولین در صنایع مختلف کاربردهای گسترده ای دارد در ترکیبات آنتی باکتریال، شوینده ها و داروها کاربرد بسیار زیادتری دارد. استفاده از آن می تواند در برخی افراد منجر به ایجاد آلرژی شود. بنابراین باید افرادی که دارای حساسیت هستند قبل از استفاده از محصول ، نسبت به آن آگاه شوند. ایزوتیازولین در تماس مستقیم ترکیب به شدت تحریک کننده پوست و چشم است و می تواند منجر به واکنش های آلرژیک می شود. نبایستی آن را استشمام نمود و چنانچه بلعیده شد بایدآب فراوان نوشید و سریعا به پزشک مراجعه نمود. استفاده از دستکش و عینک مصونیت خوبی برای کاربران با  این ماده ایجاد می نماید.

با توجه به موارد گفته شده ایزوتیازولین نقش بسیار مهی در صنایع امروزی خصوصا آرایشی و تصفیه خانه ها دارد. شما می توایند برای مشاوره دقیق و خرید ایزوتیازولین بدون واسطه و با بهترین قیمت با شرکت پلی اکتیو تماس بگیرید.